13 september 2013

Utrensning beställd


Det här blir resultatet av att använda beskrivningar som 'vårt gemensamma vardagsrum' om en stads centrum. Risken är att några tror de kan bestämma vilka som får finnas där.

Stadsgator är offentlig plats, och därmed har alla rätt att uppehålla sig där. Men Patrik tycker sig ha rätt att inskränka den rättigheten för några av oss.

Henrik Sundström är tydligen medveten om 'problemet' - det vill säga; att det finns folk på stan. För folk är ju som folk är mest; några är fyllon och narkomaner, andra kanske är ordförande i kommunstyrelsen. Varför skulle vi göra skillnad på folk och folk? Alla är ju lika mycket värda och har samma rättigheter. Eller?

För det ska vi ha klart för oss: Patrik twittrade inte efter att ha blivit trakasserad av ett gäng fyllon och narkomaner. Det räckte att han såg dem. Från bussen.

Kanske är hans ögon annorlunda än mina. Jag kan inte säkert veta vem som är ett fyllo, vem som är en narkoman, och vem som bara är nedbruten av livet och inte fått hjälp att tvätta sig på ett tag. Och hur är man skum, förresten?

Jag bor i centrum, och jag vet vad för sorts folk som brukar uppehålla sig här i krokarna. Jag vet också att det går alldeles utmärkt att dela stan med dem. Vad gör det mig om nån sitter med en öl i handen, mitt på blanka dagen, utanför uteserveringarnas trygga ramar? Det har inget med mig att göra. Precis som öl-drickaren inte verkar störas nämnvärt av att jag lever mitt liv bara ett par meter bort. Det borde vara just det här som är själva grundbulten (eller golvbrädorna, om ni så vill) i ett gemensamt vardagsrum - alla familjemedlemmar i samma rum, men sysselsatta med olika projekt.

Men tyvärr har det 'vanliga folket' fått för sig att det i ett riktigt vardagsrum inte finns plats för den där skallige farbrorn som riskerar kissa på sig i finsoffan, och inte heller finns det plats för den arbetslösa kusinen som måste leva på socialbidrag. Sådana misslyckade människor bör isoleras, för alla andras bästa.

För det är ju precis det Patrik helst vill göra; isolera fyllona, narkomanerna och det skumma folket i ett hus mitt i skogen. Att de redan är isolerade från största delen av samhället räcker tydligen inte.

Problemet - i det här fallet - är till syvende och sist inte fyllona. Problemet är att medborgare görs till problem som borde döljas, istället för att lösas.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med.
    Börjar vi med "vi och de" så blir det snart "vi eller de".

    Jag läste nyligen en roman http://www.bokus.com/bok/9789173374668/jag-heter-inte-miriam/
    Det handlar om en roma-fru som överlevde Auschwitz och Ravensbrück tack vare att hon 'bytte namn' med en död judinna.
    I det sambandet fick jag lära mig om http://sv.cyclopaedia.net/wiki/Tattarkravallerna_i_J%C3%B6nk%C3%B6ping_1948 Eller läs det:

    http://www.nyhetsverket.se/nyhet/17153/Rom-i-Sverige

    Romer kommer till Sverige år 1512 och deras ättlingar, resandefolket lever ännu kvar i vårt land. De finska romerna är också ättlingar till denna första kontingent romer.
    1637 stiftade svenska staten förordningen ”placat om taternes fördrivning av landet” där det föreskrevs att alla medlemmar av detta folkslag skulle lämna landet före den 8 november 1638 och om någon grupp eller familj påträffades efter detta datum så skulle männen utan föregående rättegång hängas och kvinnor och barn genast förpassas ur riket.
    1914 stiftades en lag i Sverige om att inga romer fick komma till vårt land och den lagen upphävdes 1954, vilket som konsekvens, bidrog till att romer som skulle kunnat få en fristad i Sverige, istället hamnade i Hitler koncentrationsläger.
    Fram till 1959 var romer förbjudna att bo längre än tre dagar på samma plats i vårt land. De saknade också de rättigheter som övriga svenskar såg som självklara; sjukvård och skolgång.
    2011 utvisas fortfarande romer ur Sverige och nekas de rättigheter som andra medborgare i det nya Europa åtnjuter.

    ”Det verkliga lackmustestet för ett lands toleransnivå är hur landet ifråga har behandlat de romska grupperna.”
    Vaclav Havel

    Jag är inte säkert på att vi skulle klara denna testen.

    med vänliga hälsningar
    Benedikt Lindner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Benedikt,

      Tack för lästipen.

      Det är beklämmande. I den här saken har Sverige absolut inget att vara stolt över. Och nej, det där testet skulle vi inte klara.

      Radera