30 april 2012

En bit av himlen


Jag älskar scillor.

Inte nog med att de skapar mäktiga mattor där de breder ut sig, de har också en doft som inte påminner om något annat jag känner till. Just den där speciella doften är nog det enda vårtecknet jag behöver.


Ingen annan blomma kan, enbart med sin doft, få mig att stanna mitt i ett steg. Jag kan inte förklara kraften dessa små klockor har över mig, men de är en av sakerna som gör att jag älskar Uddevalla. Det kanske låter knasigt, men jag kan liksom inte hjälpa det. Om jag skulle göra en lista av "höjdpunkter i Uddevalla", så skulle scillornas blomning vara en av dem.


Kanske beror en del av min förtjusning på det faktum att de inte doftar lika starkt när det är mulet. Med vårsolen brukar det komma fram en hel del andra känslor, och att sedan snubbla förbi en blå plätt som denna (intill Bartilsgatan) ger genast extra guldkant på tillvaron. Det är löken på laxen, grädden på moset, och tårtan på tårtan (som enligt mig knappast kan vara något dåligt!). Sannerligen, vid dessa soliga bäddar ligger en bit av himlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar